måndag 2 juni 2014

Checklista Nordkom

Resan inom mina kortsiktiga innehav fortsätter. Nordkom är min minsta post i portföljen som jag köpte i början av april.
Fakta och bakgrund
Bolag: Nordkom
Lista: First North Stockholm
Bransch: Dagligvaror
Vad gör bolaget: Två affärsområden. Ottoboni är en kommunikationsbyrå. Done är produktionsbyrå. I korta drag jobbar bolaget med Media, rådgivning och trycksaker.
Analyskurs: 10.80
Möjlig Stopploss: 10.40

Fundamentala
P/E-tal: 10.45
P/E snitt (hög): 13
P/E snitt (låg): 7
Direktavkastning: ca 4.6%
Finansiell ställning (EV/NOPAT): 18.1 (ska helst vara under 17)
Intjäningsstabilitet (5 år): 2012 gick bolaget minus. Annars har det varit stabilt och uppåt.

Tekniska
MA: Kursen är nere under MA200
Stöd: 10.5 (trendkanalbotten) och 10.05 (halvårs botten)
Motstånd: 12.10 (halvårs högsta)
EMA: Negativ
MACD: Marginelt på rätt sida
RSI: 36
Börsklimat, omxtrend positivt? Positivt men kortsiktigt överköpt

Övrigt
Insiderinnehav: -
Senaste rapport: Stabilt, ungefär som väntat.
Nästa rapport: 2014-08-27
Senaste nyheter: Inga stora i närtid.
Kommentar: Jag har stött på både positiva och negativa saker när jag tittat på Nordkom. Vi börjar med det positiva. Nordkom går i grunden väldigt bra och tar små kliv hela tiden. Försäljningen/aktie uppgår till hela 19.14 vilket är nästan dubbelt så högt som kursen. Eget kapital/aktie är 7.40 vilket också är bra. P/E-talet är varken högt eller lågt men med tanke på att många andra bolag nu har väldigt höga P/E-tal så får vi ändå säga att ligga på snittet i dessa tider är mycket bra. Innan vi går in på det som är mindre bra så vill jag nämna att de tekniska signalerna är väldigt opålitligt i ett sånt här litet bolag. Annars hade jag lyft fram det låga RSI på 35 som positivt.
Börsvärdet på ca 100M kr lågt, detta betyder mer risk, större spread, mindre omsättning. Enstaka personer kan tom gå in och styra kursen i den här typen av bolag. På lång sikt spelar det dock inte så stor roll. Sedan rapporten som var bra har kursen gått ner ca 10% vilket i mina ögon är helt omitiverat. Visserligen har direktavkastning delats ut här men den har ändå gått ner för mycket. Kursen närmar sig botten av trendkanalen, det återstår att se om den vänder upp där. För den som gillar att ta risker kan det vara värt att köpa nu eller när kursen bryter upp över MA200 vilket den gör ungefär vid 11.00. Men gör din egen analys först. Själv behåller jag mina Nordkom aktier tillsvidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar